BETON 2021 [online!]

13 i 14 listopada 2021 zapraszamy na kolejną edycję szczecińskich spotkań z popkulturą BETON 2021. Ponieważ czas pandemiczny nadal jest niepewny, to zostajemy przy przetestowanej w zeszłym roku formule online. Co oznacza, że nasz BETON ponownie wykroczy sporo poza granice Szczecina 🙂

Tym razem przygotowaliśmy osobne bloki dla fanów popkultury zachodniej i azjatyckiej. Dlatego w sobotę zaprosimy Was na “Blok Zachodni” a w niedzielę – na “Blok Azja”. 

Na obu możecie liczyć na prelekcje od fanów dla fanów oraz na rozmowy z osobami z zewnątrz. W bloku sobotnim w tym roku mocno stawiamy na polskie komiksy. 

Jak co roku wydarzeniu towarzyszyć będzie wystawa Arnolda Wolińskiego. Tym razem wirtualna. I we współpracy z jednym z fanów! Szczegóły niebawem.

Transmisje odbędą się na: http://bit.ly/KanalKsiazkowy 

Finansowane ze środków Miasta Szczecin

@sektor3szczecin #mikroDOTACJE #mikroDOTACJE2021

sobota 13.11 blok zachodni 

propozycje prelekcji “od fanów dla fanów” – prelekcje zaczynają się o każdej pełnej godzinie i w tym jest czas na prelekcję i pytania

13.00 Paweł “Padre” Jezierski (KMF Sagitta) “Kreacje bohaterów w twórczości komiksowej Tadeusza Baranowskiego”

14.00 Tomek “Kudłaty” Tomczyk (KMF Sagitta) „Neil Breen w 50 minut? To tylko na zasadzie zajawki” 

15.00 Ozzie Scribbler (POP-ART) i Grim Goblin „Dlaczego nie ma i nie będzie prawdziwego następcy Avatara: Legendy Aanga?”

16.00 „Teya” Skulska (Ratel Squad) „Czy Dracula jest sexy?​ Wampiry w popkulturze”

17.00 Nowości w komiksowie: Arttricia i Kiriesława (webkomiksy.pl), Joanna Birek (Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1 Łódź), Michał Nowakowski (Róbmy Dobrze). Prowadzenie: Marta Kostecka i Krzysztof Lichtblau

18.00 “Herstorie aborcyjne”; zaangażowana antologia komiksowa. Spotkanie z Martą Falkowską i Anną Karoliną Kaczmarczyk. Prowadzenie: Marta Kostecka

19.00 Webkomiks “Wianek”;Spotkanie z Agatą Hop i Patrycją Pustelnik. Prowadzenie: Unka Odya

20.00 Nagrody komiksowe w Polsce. Goście: Jakub Jankowski, Matylda Sęk-Iwanek, Michał Traczyk. Prowadzenie: Krzysztof Lichtblau

niedziela 14.11 blok azjatycki

propozycje prelekcji “od fanów dla fanów” – prelekcje zaczynają się o każdej pełnej godzinie i w tym jest czas na prelekcję i pytania

12.00 Robert “Fandomowy Serek” Bilski (Szczeciński Klub Azji) “Kontynuacje anime, na które czekamy!”

13.00 Artur “Hatto Danmari” (Szczeciński Klub Azji) “Japonia w pigułce dla niezaawansowanych – zwyczaje, tradycje i (pop)kultury”

14.00 Robert “Fandomowy Serek” Bilski (Szczeciński Klub Azji) “Mitologia japońska w serii Naruto”

15.00 Natalia „Ozzie Scribler”, Artur „Hatto Danmari” (POP-ART/SKA) “Mroczna słodycz, czyli o mrocznych wątkach w anime mahou shojou oraz animacjach zachodnich”

16.00 Mariusz “Mario” Górski (KMF Sagita) “Osamu Tezuka – o twórczości boga mangi”

17.00 Rozmowa z Pawłem Dybałą, gościem bloku azjatyckiego. Prowadzenie: Artur “Hatto Danmari”

Wydarzeniu towarzyszyć będzie “Wystawa, której nie było” Arnolda Wolińskiego

O “Wystawie, której nie było”

Wystawa, której nie ma to wystawa, która była na moment, która zanikła, zanim zaistniała, a która obrazuje czas, i epokę, która jest tylko w naszej świadomości. Dotyka obrazu bohaterów z naszej popkultury, którzy, choć przeminęli to tkwią w naszych wspomnieniach i których wspominamy dość często, ale nie jako aktualnych „idoli”, lecz jako postacie z dzieciństwa lub młodości. Teraźniejszość karmi się bowiem już nowymi bohaterami, ich losy są nam bardziej bliskie, lecz czasami wracamy i do tych „paździerzowych herosów” jak do osób nam bliskich, części naszej zbiorowej historii, polskich na wskroś, choć może wzorowanych na innych światowych superbohaterach. Właśnie ta ich swojskość nam ich przypomina i nie pozwala nam o nich zapomnieć, pozwala im trwać w naszej zbiorowej świadomości, ich losy, przygody są nam bowiem dobrze znane czasem przez wielokrotne przypominanie ich przygód w mediach, czasem przez indywidualne odkrycie, bądź sentyment związany z jakimś wspomnieniem, bądź stanem, z którego już dawno wyrośliśmy. Co my tu więc mamy.

Idole pop kulturalni z minionej epoki i ich „artefakty”, przypisane do postaci pojazdy, które były przedłużeniem ich osobowości i integralną częścią ich przygód. Cacka techniki, które pomagały im wygrywać z największymi „szwarc charakterami”.

W mikro skali obok postaci, które z nich korzystały, tak samo udane, jak system, w którym powstały, marzenie milionów, dla których były niedostępne jak idole, którzy z nich korzystali.

„Wystawa, której nie było” jest częścią projektu „ POP PRL ’’. Projekt POP PRL nie powstaje na fali resentymentów związanych z czasami słusznie minionymi, ani nawet z czystej nostalgii za dzieciństwem dawno zapomnianym. Jako społeczeństwo nie przepadamy za tymi, którzy się w jakikolwiek sposób wyróżniają, nie przepadamy również za bohaterami dnia codziennego, poważaniem cieszą się jedynie bohaterowi polegli w słusznej, czyli naszej sprawie, przegrani, ale do końca walczący. Nikt też tak pięknie nie potrafi ściągnąć ich z cokołów i obrzucić błotem za życia jak my. Nie tworzymy również „panteonu” bohaterów narodowej świadomości, gdzie byłoby miejsce dla Konrada Wallenroda i Kleksa wraz z Jonką, Jonkiem. Nie reklamujemy nigdzie na świecie Bolka i Lolka, mało tego nie cieszy nas jego popularność w Azerbejdżanie. A przecież to większy sukces niż sprzedaż tysiąca traktorów Ursus w Etiopii. Reksio i Bolek z Lolkiem zostaną na lata w umysłach i będą budować pozytywne wspomnienie z kraju, z którego pochodzą.

POP PRL powstał z zupełnie innej potrzeby, z potrzeby promocji marek bohaterów, których mamy, jako hołd dla tych, którzy byli z nami przez lata, a dziś być może zapominamy o nich.

Niech te ich portrety i artefakty z nimi związane nie zginęły w pamięci masowej.

Dbajmy o naszych herosów, aby nie odchodzili w niepamięć!

O naszych gościach, gościniach i gościówach

Arttricia

O sobie: Rysuję komiksy od 16 roku życia. Aktualnie tworzę folk horrorowy komiks o tytule „Wianek”. Jestem również współtwórczynią strony webkomiksy.pl

Agata Hop aka. Hopcia

O sobie: z zawodu grafik i animator 2D, absolwentka Liceum Plastycznego w Supraślu, a za nie długo absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Jestem również współautorką folklorowy-horror komiks „Wianek”.

Joanna Birek

Filmoznawczyni, niedoszła krytyczka filmowa, od 2017 organizatorka Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi i członkini zespołu Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1 Łódź, odpowiedzialna za jego wyposażenie i aranżację. Od komiksów woli gry wideo, od Marvel Cinematic Universe filmy Bong Joon-ho, a od psów koty. Ma platynę w The Binding of Isaac.

Paweł Dybała

Od piętnastu lat jest tłumaczem i koordynatorem pionu tłumaczeniowo-redakcyjnego dla wydawnictwa J.P.F., wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie uczy m.in. jak tłumaczyć mangi. Autor licznych publikacji na temat automatycznego przetwarzania humoru przez sztuczną inteligencję oraz polskich przekładów takich mang jak Fullmetal Alchemist, Bleach, One Piece, Dragon Ball Super i wielu, wielu innych.

Marta Falkowska 

Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej, porzuciła jednak architektoniczną ścieżkę po pięciu latach praktykowania w różnych biurach. Teraz, zamiast stukać garaże, rysuje i redaguje komiksy. W 2020 czcigodni przodkowie namaścili ją na redaktorkę „Warchlaków”, prowadzi też zina „Monstwór”. Jest autorką serii przygodowej dla dzieci „Oto Tosia”. Wiecznie siedzi w rozgrzebanych projektach i nieustannie myli dni tygodnia, praca sprawia jej jednak niewyobrażalną frajdę. W wolnych chwilach lubi czytać smutne książki i głaskać kotki. Mieszka we Wrocławiu.

Anna Karolina Kaczmarczyk

Absolwentka studiów magisterskich w dziedzinie malarstwa na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, oraz podyplomowych studiów (Meisterschüler) w dziedzinie ilustracji w Hochschule für Grafik und Buchkunst w Lipsku. Zajmuje się malarstwem, ilustracją i komiksem, uczy rysunku w ramach prywatnych zajęć w swojej pracowni w Lipsku. Należy do kolektywu artystycznego Yacht Club Leutzsch. Stypendystka Ministerstwa Kultury (2010-2011), oraz Kulturstiftung Freistaates Sachsen (2020), nagrodzona w konkursie komiksowym Stypendium Gildii (2018). Autorka popularnej serii komiksów publikowanych online (Karp Lagerfeld i inne ryby sukcesu) oraz kilkunastu publikacji komiksowych wydanych drukiem (np. Długa historia, wyd. Centrala, 2014). Uczestniczyła w kilkudziesięciu wystawach artystycznych w Polsce, Niemczech i innych krajach Europy. Prowadziła liczne warsztaty komiksowe i rysunkowe dla dzieci i dorosłych w Polsce i za granicą (m.in. w ramach Miesiąca Literatury Polskiej w Mińsku na Białorusi).

Michał Traczyk – literaturoznawca, kierownik Pracowni Komiksu Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, współzałożyciel i członek Zarządu Fundacji Instytut Kultury Popularnej, redaktor naczelny i wydawca „Zeszytów Komiksowych”, organizator Poznańskiego Festiwalu Sztuki Komiksowej, autor książki „Komiks na świecie i w Polsce” (Bielsko-Biała 2016) oraz redaktor trzech innych poświęconych komiksom: „Komiks i jego konteksty” (Poznań 2014), „Komiks. Wokół warstwy wizualnej” (Poznań 2016) oraz „Komiks. Okolice (auto)biografii” (Poznań 2021), członek Rady Programowej Fundacji Muzeum Komiksu.

Matylda Sęk-Iwanek – kulturoznawczyni, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zajmuje się badaniami komunikatów wizualnych, w szczególności komiksów i innych ikonotekstów. Autorka tekstów poświęconych komiksowi, publikowała m.in. w „Zeszytach Komiksowych” oraz monografiach naukowych. Organizuje spotkania Śląskiej Akademii Komiksu w Katowicach.

Jakub Jankowski – pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Tłumacz (głównie komiksów): z portugalskiego, hiszpańskiego i angielskiego. „Dziennikarzył” komiksowo w serwisie Poltergeist, na blogu pRzYpAdKiEm oraz w Kwartalniku Kultury Komiksowej Ziniol, a teraz pisuje czasami recenzje dla Zeszytów Komiksowych. Członek Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego (od 2009), zwycięzca pierwszej edycji nagrody im. dr. Tomasza Marciniaka (za tekst naukowy o komiksie), pomysłodawca i organizator paneli translatologicznych podczas Festiwalu Komiksowa Warszawa. Członek międzynarodowej sieci badawczej iCOn-MICs (Investigation on Comics and Graphic Novels from the Iberian Cultural Area). Przygotowuje książkę o teorii i praktyce przekładu komiksu i stara się mówić o komiksie na większości konferencji naukowych, w których bierze udział.

O naszych prelegentach i prelegentkach oraz ich prelekcjach

Mariusz „Mario” Górski, KMF Sagita

Absolwent politologii na UAM w Poznaniu. Zainteresowany kulturą wschodu, polityką i historią. Pasjonat komiksu, zwłaszcza japońskiego. Prowadzi fanpage i kanał na YouTube „Komiksem po łapach”. Szef działu mangi i anime w Klubie Miłośników Fantastyki „Sagitta”, działającym przy Powiatowej Bibliotece Publicznej w Sieradzu. Naoczny świadek przemian rynku mangowego w Polsce. Znawca twórczości Osamu Tezuki. Członek zespołu tworzącego podcast „Stacja Sagitta”.

Temat: Osamu Tezuka – o twórczości boga mangi.

Opis: Czy Osamu Tezuka zasługuje na tytuł „Boga mangi”? Tak. Przez pół wieku wyznaczał standardy w dziedzinie japońskiego komiksu i animacji, to znaczy mangi i anime. Zmarł ponad 30 lat temu, ale jego twórczość do dziś inspiruje i wyznacza trendy. Chciałbym pokazać przez jakie fazy przechodziła jego twórczość. Jak skomplikowane historie tworzył. I dlaczego warto jest go znać. 

Paweł „Padre” Jezierski, KMF Sagita

Z wykształcenia historyk, socjolog i bibliotekoznawca. Współtwórca i moderator Klubu Miłośników Fantastyki „Sagitta”, działającego przy Powiatowej Bibliotece Publicznej w Sieradzu w ramach Dyskusyjnych Klubów Książki. Poszukiwacz popkultury w każdym ziarnku rzeczywistości wszelakiej. Miłośnik historii alternatywnej, fantastyki dziwnej i dziwacznej oraz przedwojennych filmów polskich. Namiętny odkrywca kryminałów retro i komiksów wszelakich, szczególnie twórczości Tadeusza Baranowskiego oraz fan uniwersów Kaczogrodu i Myszogrodu. Członek zespołu tworzącego podcast „Stacja Sagitta”.  

Temat: Kreacje bohaterów w twórczości komiksowej Tadeusza Baranowskiego.

Opis: Przedstawienie najważniejszych postaci z komiksów Tadeusza Baranowskiego z uwzględnieniem ich cech w kontekście absurdalnego humoru słownego rysownika.

Tomasz „Kudłaty” Tomczyk – szef działu filmowego w Klubie Miłośników Fantastyki „Sagitta”, działającym przy Powiatowej Bibliotece Publicznej w Sieradzu w ramach Dyskusyjnych Klubów Książki. Degustator złego kina, zwłaszcza dzieł z najciemniejszych zakątków sharkosfery. Oddany fan Neila Breena. Wielki pasjonat szeroko pojętej fantastyki i historii. Członek zespołu tworzącego podcast „Stacja Sagitta”.

Temat: Neil Breen w 50 minut? To tylko na zasadzie zajawki.

Opis: Podczas gdy oczy całego świata są zwrócone na Tommyego Wiseau, twórcy „The Room”, ten człowiek konsekwentnie tworzy swe kolejne, ponadczasowe dzieła. Neil Breen to istny człowiek renesansu. Wyznaje zasadę – jeśli chcesz coś zrobić dobrze, zrób to sam. Zapraszam na spotkanie, na którym przybliżę twórczość pełną sprzeczności. Bolesną dla oczu i duszy, ale jednocześnie pełną pasji i wymykającą się schematom. 

“Teya” Skulska

Z powołania wampirza księżniczka, z woli niebios artystyczna dusza, miłośniczka wszelkich show z drag queens, a to wszystko opakowane w ciało szalonej bibliotekarki. Paranormalne romanse wchłania z równą prędkością co ulubione słodycze. Ilustruje książki i tworzy świńskie obrazki. W ogóle kocha świnki. WSZYSTKIE.

Temat: Czy Dracula jest sexy?​ Wampiry w popkulturze

Opis: Na wampiry bywa moda, a czasem przemykają po popkulturze jako obiekt żartów. Tak czy inaczej są jednym z najstarszych motywów literackich. Przyjrzyjmy się wielu odsłonom zębatych i temu jak z mitu o powstających z grobów bestiach udało nam się dotrzeć do błyszczącego w słońcu Edwarda.

Robert “Fandomowy Serek” Bilski, Szczeciński Klub Azji

Członek zarządu Szczecińskiego Klubu Azji oraz organizator i prelegent podczas wielu konwentów mangowych. Hobbistycznie zajmuje się kulturą azjatycką oraz esportem.

Temat: Mitologia japońska w Naruto

Opis: Naruto jest przesiąknięte motywami z mitologii Kraju Kwitnącej Wiśni. Wiele osób pierwsze zetknięcie z mitami azjatyckimi miały właśnie podczas oglądania tego anime. Podczas tej prelekcji usystematyzujemy sobie różne motywy pojawiające się w tej popularnej serii, więc jeżeli pojęcia takie jak Amaterasu, Susanoo, Kyuubi są Ci obce, to zapraszam na prelekcję.

Temat: Kontynuacje anime, na które czekamy.

Opis: Każdy fan japońskiej animacji miał chociaż raz taką sytuację, kiedy po obejrzeniu danego tytułu uparcie szukał informacji o kolejnym sezonie. Niestety na niektóre kontynuacje czekamy już od lat. Przykład ostatniego wznowienia Bleacha pokazuje, że i nawet po 10 latach nadzieja nie powinna nas opuszczać. Podczas tej prelekcji omówimy sobie tytuły, na których kolejny sezon czekamy oraz odpowiemy sobie na pytanie, czy warto.

Artur “Hatto Danmari” Niewczas

Socjolog po studiach, zawodowo spec ds. promocji w bibliotece publicznej, z pasji fan kultury państw Dalekiego Wschodu, na czele z Japonią. Szczególnie interesuję się kinematografią japońską i hongkońską, literaturą azjatycką i wytworami popkultury. Na te tematy regularnie prowadzę prelekcje podczas konwentów anime oraz festiwali fantastyki. Do tego od kilku lat zajmuję się cosplayem.

Temat: Japonia w pigułce dla niezaawansowanych – zwyczaje, tradycje i (pop)kultury

Opis: Zwana “krajem kwitnącej wiśni” lub “zachodzącego słońca”. Wyspa na Dalekim Wschodzie, będąca kolebką rozwiniętej technologii, kultury oraz sztuki. Kusząca turystów wszystkimi kolorami atrakcji i zwyczajów zabarwionych orientalnie. Japonia – kraj z epicką historią i poziomem życia społecznego, budowanym od stuleci. Podczas prelekcji pełne garście informacji, nowinek oraz ciekawostek o Nippońskiej wyspie, w swobodnym stylu.

Temat: Mroczna słodycz, czyli o całkiem poważnych wątkach w anime mahou shojou 

oraz animacjach zachodnich

Opis: Serie anime mahō shōjo o “przygodach” kolorowo-pastelowo ubranych wojowniczkach, walczących barwną magią teoretycznie kierowane są do dziewcząt i młodych kobiet ze względu na fabuły i style animacji. Jednak twórcy takich tytułów jak “Majokko Megu-chan” “Mahō no Purinsesu Minkī Momo” “Mahō shōjo Madoka Magika” czy “Mahō shōjo saito” wplatają w historię nastoletnich bohaterek bardzo trudne i kontrowersyjne treści, dotyczące śmierci najbliższych, prób samobójczych, czy przemocy szkolnej. Współczesne serie animowane tworzone w USA także podejmują dojrzałą tematykę. Na prelekcji skonfrontujemy serie z Zachodu oraz Dalekiego Wschodu w stylistyce kawaii, a jednak nie do końca dla młodszych odbiorców.

Autorem wystawy jest Arnold Woliński.

Animator kultury, grafik, czasem malarz. Od zawsze lubił rysować, na początku kredkami „Bambino”, a obecnie posługuje się komputerem i profesjonalnymi programami graficznymi do tworzenia i przetwarzania grafiki. Tworzy głównie farbami akrylowymi, ale nie obce mu są spray’e i art peny. Jego główną inspiracją są prace Andy’ego Warhola, który zafascynował go świeżością spojrzenia na puszkę zupy i techniką wykonania prac. W jego pracach znajdziemy wiele z poetyki popartu, secesji, ale i komiksu. O swojej twórczości mówi często, że stosuje recykling pop-kulturalny, przetwarza motywy i postacie znane z masowej świadomości. Poza popartowską estetyką w swej twórczości obsesyjnie przetwarza motyw „kosmosu kobiecych oczu” i ostrej czarnej kreski monochromatycznego widzenia rzeczywistości, a jego niewątpliwą muzą jest postać Marilyn Monroe. W tej twórczości ogromną rolę odgrywa kolor, który nadaje wielu pracom radosny charakter i podkreśla optymistyczne przesłanie. Odważne zestawienia kolorystyczne i monochromatyczne przedstawienia tematów, to cechy charakterystyczne wielu jego prac. Jest fanem komiksu europejskiego, dobrego filmu,  Rock’n’Rolla  i  literatury amerykańskiej. Realizuje się również działając w stowarzyszeniach twórców i stowarzyszeniu POP-ART.